• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حجاب و دلیل حجاب

24 اسفند 1390 توسط یاسوج

 

«و زينت خود را جز آن مقدار كه نمايان است، آشكار نكنند و [اطراف‏] روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه با آن پوشانده شود]».

«حجاب»، در لغت به معناى پرده، حاجب و پنهان كردن است و در اصطلاح «پنهان كردن زن خود را از ديد مرد بيگانه است». آنچه دين اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است كه در متون دينى و در كلام فقيهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبير شده است.

حجاب و پوشش پيش از اسلام، در ميان برخى از ملّت‏ها- از جمله ايران باستان و قوم يهود و شايد در هند- مطرح و از آنچه كه در قانون اسلام آمده، سخت‏تر بوده است.(2) اين دستور در دين اسلام، حدود سال‏هاى چهارم و پنجم تشريع گرديده است.(3)(4)

حجاب، يكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مى‏آيد و شيعه و سنى بر آن، اتفاق نظر دارند.

خداوند متعال در اين باره سه آيه(5) در شهر

مدينه، نازل كرده و در دو مورد آن، به مسأله پوشش بانوان اشاره كرده است.(6) علاوه بر اين، احاديث بسيارى درباره اهميت و چگونگى حجاب نقل

شده است. حضرت على‏عليه السلام مى‏فرمايد: «پوشيدگى زن به حالش، بهتر است و زيبايى‏اش

را پايدارتر مى‏سازد».(7)

پوشش براى زن دو هدف و فلسفه اساسى دارد:

1. مصونيت زن، در برابر طمع ورزى‏هاى هوس بازان.

2. پيشگيرى از تحريكات شهوانى و تأمين سلامت و بهداشت جامعه.(8)

در زمينه حجاب و پوشش، توجه به چند نكته بايسته است:

 يكم. زن بايد بدن و زيور آلات و آرايش خود و هر آنچه را كه نزد عرف زينت محسوب

مى‏شود، در برابر مرد نامحرم بپوشاند و تنها دست و صورت از آن استثنا شده است.

 دوم. هر چند دين اسلام نسبت به نوع و رنگ و حتى دوخت لباس، تأكيد چندانى ندارد و

تنها به اصل پوشش اعم از چادر، مانتو و مانند آن- تكيه كرده است ولى روشن است كه

لباس نبايد تنگ، محرّك، نازك، بدن‏نما و باعث جلب توجّه گردد. از اين رو چادر برترين پوشش

به شمار مى‏آيد. از مواردى كه مشكى بودن آن مكروه نيست بلكه نشانه وقار و متانت است،

چادر و عبا مى‏باشد كه در روايات به آن اشاره شده است.

 سوم. پرهيز از نرمش در سخن كه باعث طمع نامحرم شود و متانت در راه رفتن و

استفاده نكردن از كفش‏هايى كه باعث توجه نامحرم مى‏گردد، بخشى از حجاب زن را تشكيل

مى‏دهد.

 چهارم. گرچه پوشش كامل براى مرد واجب نيست ولى نگاه زن به بدن او حرام است.

همان گونه كه پوشش صورت و دست‏ها تا مچ بر زن، واجب نيست ولى نگاه مرد به آن از روى

شهوت حرام است.

پى‏نوشت‏

 (1) نور (24)، آيه 13.

 (2) مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 12.

 (3) بايد توجه داشت كه هر چند سال نزول آيات حجاب و پوشش، در كتب تفسير و تاريخ ثبت نشده است ولى با توجه به اينكه از يك سو اين آيات در سورهاى احزاب و نور آمده و سوره احزاب از نظر ترتيب نزول پيش از سوره نور و بعد از سوره آل عمران قرار دارد و از سوى ديگر طبق نقل تفسير نمونه سوره آل عمران در بين سالهاى دوم و سوم نازل گرديده است، مى‏توان به خوبى حدس زد كه سوره احزاب در سال‏هاى چهارم و پنجم نازل گرديده است.

 (4) بنابر اين آيه حجاب در اين سال‏ها تشريع گرديده است.) محتواى اين سوره نيز مؤيد اين مسأله مى‏باشد (.

 (5) نور (24)، آيه 31 و احزاب (33)، آيه 59 و 33.

 (6) نور (24)، آيه 31 و احزاب (33)، آيه 95.

 (7)» صيانة المرأة انعم لحالها و ادوم لجمالها «: مستدرك الوسائل، ج 14، باب 07.

 (8) احزاب (33)، آيه 95.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع, حجاب لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

سایه

The secrets I know there's a reference book of Wisdom is God's mercy, he has opened خسته ام از همه چیز... ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد خسته ام از اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم خدایا... شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام می پذیری http://sayeh-woman.blogfa.com/



  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • حجاب
  • تبیین جنگ نرم
  • محرم
  • سوالات قرآنی
  • پاسخ به نمیدانم ها
  • حکایات اخلاقی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس